שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

ניתוח החלפת מפרק ירך הוא ניתוח שאליו ניגשים אנשים מכל מיני אוכלוסיות שונות, החל מצעירים שסובלים מפציעה, דרך מבוגרים שסובלים משחיקה, ועד ישישים שאינם מסוגלים לתפקד עוד ללא הניתוח.
ניתוח החלפת מפרק ירך הוא ניתוח שיכול להחזיר לאותם האנשים את היכולת לתפקד באמצעות הירך שלהם, בין אם לפעולות פשוטות כמו ישיבה או הליכה, ובין אם לפעולות מורכבות יותר כמו רכיבה על אופניים, ריצה ועוד.
שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך הוא חלק בלתי נפרד מהעניין, ולכן כדאי להבין מהן המשמעויות השונות שלו, מה הוא כולל ואיך מתמודדים איתו ברגע האמת.

השלבים שלפני שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך

השלב הראשון שכדאי להכיר הוא שלב הניתוח עצמו.
ניתוח החלפת מפרק ירך מתבצע על ידי רופאים שמומחים באורתופדיה, ומסוגלים להעניק מענה רפואי הולם לבעיה הכל כך מורכבת ולא נעימה הזו.
מדובר כאן על ניתוח ותיק במיוחד שהולך ומתקדם עם השנים, ומקבל אפשרויות טיפול טכנולוגיות ומפותחות ביותר.

שלב השיקום הוא השלב הסופי והאחרון לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, והוא מביא איתו הוראות מדויקות למה צריך לעשות ולמה אסור לעשות, כשבכל אלו עוד ניגע, כמובן, בהמשך הטקסט.

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך – התנהלות נכונה

ניתוח החלפת מפרק ירך מתקבל בצורה שונה קצת ממטופל מלמטופל.
חלק מהמטופלים יחושו שהם מסוגלים לחזור לשגרת החיים התקינה שלהם בצורה מהירה, באופן יחסי, אחרי הניתוח, ואילו חלק מהמטופלים עלולים להתמודד עם כאבים בולטים יותר שילוו אותם לאורך זמן ארוך יותר.
תגובות הגוף של כל מטופל ומטופל תלויות ברקע הרפואי שלו, בגיל שלו וכמובן במקצועיות והמיומנות של הרופא שביצע עבורו את הניתוח.
בכל מקרה, לשם שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך בצורה מוצלחת, יש להקפיד על מספר דברים:

  1. שיכוך כאבים – אולי מדובר על פעולה מובנת מאליה, אבל אנשים רבים בוחרים, משום מה, להימנע מנטילת משככי כאבים, ובכך הם גורמים לעצמם לסבול בצורה איומה. נטילת משככי כאבים היא הכרחית על מנת לסייע להליך השיקום להיות כמה שיותר סביל, ולא כדאי לוותר עליה.
  2. לא “לקפוץ מעל הפופיק” – אנשים רבים מרגישים שהם כבר מסוגלים לחזור לפעילות תקינה ורגילה של מפרק הירך, ונוטים לבצע פעולות יום יומיות בצורה מהירה מאוד אחרי הניתוח. פעולות אלו עלולות לפגוע במפרק הירך החדש ולפגום בצורה משמעותית בתוצאות הניתוח, ולכן חשוב לא לבצע פעילויות קיצוניות, גם במקרים שבהם נדמה שכבר ניתן לחזור ולבצע אותן.
  3. התאמת תרגילים וביצועם – כל מטופל מגיע עם מאפיינים אישיים אחרים ועם יכולות אחרות, וחשוב להקפיד על ביצוע התרגילים שאותם יתנו לכם הפיזיותרפיסטים שילוו אתכם בהליך השיקום. חשוב לבצע את התרגילים במינון שנקבע עם הפיזיותרפיסטים, להקפיד לא לפסוח עליהם בשום הזדמנות, ולאפשר למפרק הירך לחזור לפעילותו בצורה טבעית.
  4. להשתמש בחפצי עזר זה לא בושה – אנשים רבים מרגישים מבוכה גדולה להשתמש בעזרים כמו הליכון או מקל הליכה, ומנסים להתהלך בלעדיהם, גם בפרק הזמן שסמוך מאוד לניתוח. אין כל בושה בהסתייעות בעזרים כאלו ואחרים כחלק בלתי נפרד משיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך, ולכן חשוב להשתמש בהם.

שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך לא עושים לבד

הליך השיקום הוא הליך שיכול להתפרש על פני כמה וכמה שבועות, ולפעמים אף יותר. החזרה לשגרה לאחר הניתוח תהיה איטית ומבוקרת, וחשוב להקפיד על קצב שמתחשב ביכולות הגופניות והפיזיות של המטופל. ליווי מטעם פיזיותרפיסטים, בין אם מקרוב ובין אם מרחוק, יכול להיות רעיון חכם עבור אותם המטופלים. הליווי יכול להיות מקום טוב לפורקן ולשיתוף מצד אחד, ומצד שני לעמוד בתור גורם מקצועי שיכול להכווין את המטופלים בצורה מבוקרת.

מרגישים שמשהו לא בסדר? שתפו את הרופא המטפל שלכם

אחד הדברים החשובים ביותר בזמן שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך הוא שיתוף הרופא המטפל בכל נקודה שנראית או מרגישה בעייתית. במידה ואתם נמצאים אחרי הניתוח ומרגישים כאבים, מרגישים שמשהו לא תקין, או פשוט מעוניינים בעין מקצועית שתוכל להסביר לכם מה קורה ותרגיע אתכם – אתם בהחלט מוזמנים לפנות לרופא שלכם.

הרופא שניתח אתכם וטיפל בכם צריך לתת לכם מענה בכל שלב ושלב בדרך, ולייצר עבורכם סביבה בטוחה. כמו כן, במידת הצורך יוכל הרופא להסיק מסקנות שיוכלו לסייע לו להבין האם אתם זקוקים לטיפול המשך, או שמצבכם אחרי הניתוח הוא טוב ומתקדם אל עבר שיקום מלא.

בחירת רופא לניתוח החלפת מפרק ירך

כדי להבטיח שהשלב של שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך יוכל לעבור בצורה כמה שיותר טובה, יש לבחור את הרופא המטפל שלכם מראש, עוד לפני הניתוח, בצורה שקולה.
בחרו ברופא שמחזיק בחוות דעת והמלצות מצוינות, שפעיל בתחומו כבר במשך שנים רבות, שמעניק שירות ויחס אישי לכל מטופל ומטופל, שזמין לקבל אתכם בצורה כמה שיותר מהירה מבלי להציב בפניכם זמני המתנה ארוכים ועוד.
ככל שתבטיחו את כל אלו מראש, תוכלו להגיע אל הניתוח בידיעה שיש מישהו מקצועי מספיק שבידיו אתם מופקדים.

ד”ר אריאל פורמן – הבחירה הטובה ביותר עבורכם

ד”ר אריאל פורמן הוא מומחה לניתוח החלפת מפרק ירך, ובמרפאתו שבתל אביב מוצעים עוד מגוון טיפולים אורתופדים שיכולים לסייע גם לכם לחזור לעצמכם ולעמוד על הרגליים.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

מאמרים נוספים

לתיאום פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​