שאלות ותשובות

החלפת מפרק ברך

מהו מפרק ברך?

מפרק הברך נחשב למפרק הפגיע והמורכב ביותר בגוף האדם, אשר נושא משקל רב. הברך מהווה את אחד המפרקים הגדולים בגוף. מפרק הברך מחבר בין שתי העצמות הארוכות ביותר, בין החלק התחתון של עצם הירך (פמור), לבין החלק העליון של עצם השוק (טיביה) והם מאפשרים את כיפוף הברך.

המניסקוסים, אשר נמצאים בתוך מפרק הברך, גורמים לליווי ויציבות של מפרק הברך בטווחי תנועה. כאשר יש פגיעה במניסקוס לאחר חבלה או שינויים ניווניים, הסחוס שמעליו ומתחתיו, יכול להישחק יותר בקלות. כאשר הסחוס נפגע, בין העצמות נוצר חיכוך, דבר שמוביל להגבלה בתנועות ולכאבים חזקים מאד.

מהם הסימפטומים של שחיקה במפרק הברך?

מרבית המטופלים ירגישו כאבים בהחמרה בברכיים לאחר יום פעילות, וזאת על רקע היסטוריה של טראומה (שבר בעבר) שגרם לפגיעה במפרק הברך.

הכאב בד”כ חד, פתאומי ומופיע לאחר פעילות רבה מהרגיל.

כמו כן, לאחר שינויים ניווניים קשים במפרק הברך, המטופלים עלולים להרגיש את הכאבים בלילה במנוחה. בנוסף, המטופלים עלולים להרגיש הגבלה וחוסר תנועה במפרק הברך שפוחתת לאחר פעילות.

כאבים אלו מורגשים גם במעבר בין ישיבה לעמידה (כמו: יציאה מרכב, קימה מהספה וכיו”ב). והכאבים רובם מורגשים בצד הכי שחוק של הברך.

עם הזמן, המטופל ירגיש הגבלה בניידות, כגון: קושי בעליית מדרגות, במיוחד אם לא תהיה לו תמיכה (מעקה).

מטופלים רבים, ירגישו צורך להשתמש בעזרי הליכה בפעילות היומיומית כדי להקל על כאבי הברכיים שלהם.

עם הזמן, המטופל יכול להרגיש עיוות בברך, נפיחות וכאבים.

מה מבוצע בבדיקה האורתופדית וכיצד מאבחנים?

מטופל אשר מרגיש כאבים בברכיים, צריך להיבדק ע”י אורתופד מומחה ברכיים, ועל האורתופד לשלול כאבים שמקורם בגב ובמפרק הירך.

ד”ר פורמן יבצע הערכה ואבחנה ע”י מספר גורמים:

• היסטוריה רפואית- ד”ר פורמן יאסוף מידע על הבריאות הכללית של המטופל, ישאל שאלות לגבי היקף הכאבים וכיצד הכאב משפיע על יכולת המטופל לבצע פעילויות יומיומיות.

• בדיקה גופנית- בבדיקה זו ד”ר פורמן יבדוק את אופן הניידות של המטופל, ויכולת הכיפוף של הברך.

• צילומי רנטגן

• בדיקות נוספות- כגון MRI.

מה קורה במהלך הניתוח להחלפת ברך?

בניתוח זה מבוצעת המנתח ישחזר את מפרק הברך, על ידי החלפה של המפרק הפגוע והחלפתו במפרק מלאכותי, אשר מורכב ממתכות שביניהן מונח משטח מיוחד.

ידוע כי ניתוח להחלפת מפרק הברך אינו ניתוח בעל שביעות רצון גבוהה כמו ניתוח החלפת מפרק ירך. כ- 10% מהמטופלים לא מרוצים מהניתוח להחלפת מפרק ברך. יחד עם זאת, בשנים האחרונות יש פיתוח של שתלים שמשחזרים את האנטומיה הטבעית של הברך ושיטות ניתוחיות חדשות אשר מעלות את שביעות רצון המטופלים מהניתוח.

לפני כל ניתוח, ד”ר פורמן מתכנן את הניתוח בעזרת צילומים של המפרק באמצעות תוכנה מיוחדת לתכנוני ניתוחי החלפות מפרקים. במקרים מיוחדים, התכנון נעשה באמצעות תוכנה מיוחדת בתלת מימד. במקרים מסוימים, יש צורך בהזמנת שתלים מיוחדים ולמכשור תלת מימד בהתאמה אישית למטופל. ישנה חשיבות גדולה לעשות תכנון ניתוח קפדני כדי לשחזר את האנטומיה והתפקוד הפיזיולוגי של המטופל לפני השחיקה וזאת על מנת שהמטופל יוכל לחזור לתפקד בצורה טבעית.

ד”ר פורמן כבעל ניסיון בינלאומי בהחלפות מפרקים, עושה שימוש בשתלים של החברות המובילות בעולם, ובוחר באופן אישי בהתאם למטופל את התותב שמתאים עבורו.

מהם הטיפולים האפשריים כאשר סובלים מכאבים בברך?

מהם הסיבוכים האפשריים בניתוח החלפת מפרק ברך?

שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך נמוך יחסית ובאמצעות זיהוי מוקדם ניתן לטפל בהם בהקדם. היענות להנחיותיו של ד”ר פורמן תסייע להפחית סיבוכים.

• זיהומים – זיהום עלול להתרחש באופן שטחי בפצע או סביב התותב. שיעור המנותחים אשר נדבקים בזיהומים עומד על כ- 1%. זיהומים בד”כ מטופלים על ידי אנטיביוטיקה. במידה ולאחר הניתוח יש עליה בחום הגוף או מופיע אודם בפצע, יש לפנות מייד לד”ר פורמן. כמו כן, חיידקים ממקורות שונים בגוף עלולים לגרום לזיהום במפרק המלאכותי ולכן, כדי להפחית את הסיכון לזיהום, יש לקבל תמיד, טיפול אנטיביוטי במקרים הבאים: לפני כל טיפול שיניים (כולל ניקוי אצל השיננית), דלקת בדרכי השתן, זיהומים בעור, לפני כל ניתוח/טיפול חודרני.

• קרישיות יתר של הדם – קרישי דם בורידי הרגליים או באגן הם אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר של ניתוח החלפת מפרק הברך. שימוש במדללי דם במשך כארבעה שבועות יעילים מאד במניעת קרישים אלו וכן ביצוע תרגילים להנעת כפות הרגליים.

מהי השיטה הקינמטית?

כדי לשחזר את מפרק הברך, קיימות מספר שיטות ניתוחיות. השיטה הנפוצה היום היא השיטה המכאנית, שמתאימה את הברך של המטופל לשתל.

ד”ר פורמן מאמין בהתאמה אישית של הגישה הניתוחית למטופל. במקרים מסוימים, הגישה המכאנית מספקת ומצוינת למטופל, ובמקרים מסוימים, יש לשקול גישות אחרות, כגון השיטה הקינמאטית.

השיטה הקינמאטית מבוססת על חיתוכים של מפרק הברך שבאמצעותם משחזרים את האנטומיה של המטופל מבלי לפגוע ברצועות ובכך, ההחלמה ושביעות הרצון מהניתוח גבוהים יותר. השיטה הקינמאטית הינה שיטה חדשנית שמבוצעת רק על ידי מספר מועט של מנתחים מומחים בארץ, וביניהם ד”ר פורמן.

החלפת מפרק הירך

מהו מפרק ירך?

מפרק הירך הוא אחד מהמפרקים הגדולים של הגוף. מפרק הירך נושא משקל רב ומורכב משני חלקים עיקריים: האצטבולום וכדורית עצם הירך, אשר עטופים בסחוס, רקמה חלקה המכווצת את קצוות העצמות ומאפשרת להם לנוע בקלות וללא כאבים וחיכוכים במהלך תנועת הירך. מפרק הירך עטוף על ידי קופסית, רצועות ושרירים, אשר מייצבים את המפרק ומסייעים לפעילותו. כאשר הסחוס נשחק, נוצר חיכוך בין העצמות, אשר גורם לשחיקה של המפרק, הגבלה בתנועה וכאבים חזקים.

מהם הגורמים לפגיעה במפרק הירך?

• אוסטאוארטריטיס – מחלת מפרקים ניוונית. מחלה זו נפוצה בגילאים מבוגרים יותר, וקורית בד”כ אצל אנשים בני 50 ומעלה. המחלה מתאפיינת בעיקר בשחיקת הסחוס המרפד את עצמות המפרק. כאשר הסחוס נשחק, מתחככות העצמות זו בזו, דבר הגורם לכאב רב.

• דלקת פרקים שכוללת מחלות דלקתיות של הרקמות הרכות ושל הסחוס שגורמות לשחיקה וכאבים במפרק הירך.

• הגבלת אספקת דם לראש הירך. נגרם כתוצאה מהפסקה טראומטית של הספקת הדם לראש הירך, שבר חלקי של צוואר הירך, ובעיקר בשל שימוש יתר באלכוהול וסטרואידים.

• מחלה מולדת של מפרק הירך.

מה עושים בבדיקה האותופדית וכיצד מאבחנים?

על מנת להחליט כיצד יש לטפל במחלה, ד”ר פורמן יבצע הערכה ואבחנה ע”י מספר גורמים:

• היסטוריה רפואית. ד”ר פורמן יאסוף מידע על הבריאות הכללית של המטופל, ישאל שאלות לגבי היקף הכאבים וכיצד הכאב משפיע על יכולת המטופל לבצע פעילויות יומיומיות.

• בדיקה גופנית. בבדיקה זו ד”ר פורמן יבדוק את אופן הניידות של המטופל, כוח וטווחי תנועות של המפרק.

• צילומי רנטגן. צילומים אלה יסייעו לקבוע את מידת הנזק או העיוות במפרק הירך.

• בדיקות נוספות. במקרים מסוימים, בדיקות נוספות כגון MRI, צילום גב וצילום ברך, יסייעו באבחנה ובהמשך הטיפול.

מהם הטיפולים האפשריים?

הטיפול במחלה יכול להיות שמרני בשלבים מוקדמים וכאשר הכאבים קלים יחסית, וטיפול ניתוחי במקרים קשים ובשלבים מתקדמים יותר של המחלה. כאשר מתחילים הכאבים, מומלץ בד”כ על טיפול שמרני משך 6 חודשים.

• ניתוח החלפת מפרק הירך. מטרת הניתוח היא הפחתת הכאבים, שיפור טווח התנועה ושיפור איכות חיי המטופל.

מי מועמד מתאים לניתוח החלפת מפרק ירך?

ככלל, המלצות לניתוח מבוססות על כאב והחולה ומוגבלותו, ולא על גילו או משקלו.
יחד עם זאת, הגיל הממוצע שמרבית החולים עוברים ניתוח נע בין 50 ל- 80.

מתי ניתוח החלפת ירך מומלץ?

ניתוח החלפת מפרק ירך יומלץ למטופל כאשר:

• המטופל סובל מכאב במפרק הירך המגביל את פעילותו היומיומית.

• ירידה באיכות החיים, אשר כוללת הגבלה בטווחי מרחק הליכה, הגבלה בעליה או ירידה במדרגות, הגבלה במעבר מישיבה לעמידה (למשל: ביציאה מהרכב), הגבלה בגריבת גרביים או נעילת נעליים בשל הגבלה בתנועה במפרק הירך.

• כאבים במפרק הירך גם בזמן מנוחה.

• טיפולים שמרניים לא הקלו על כאבי המטופל לאחר ניסיון של 6-3 חודשים.

איך להתכונן לניתוח החלפת מפרק ירך?

• ככל ניתוח, יש לבצע טרום ניתוח (כחודש לפני תאריך הניתוח), אשר כולל בדיקה עם רופא מרדים, ובדיקות נוספות: אק”ג, צילום חזה, בדיקת שתן, משטח אף וכיו”ב.

• תרופות. בטרום הניתוח עוברים על התרופות שהמטופל נוטל, ומחליטים כיצד על המטופל לנהוג לפני ואחרי הניתוח.

• הפסקת עישון. מומלץ להפסיק לעשן לפחות כשבועיים לפני הניתוח.

• הכנת הבית וסיוע. למרות שמיד לאחר הניתוח, המטופל יכול להתנייד, מומלץ ללכת משך מספר שבועות עם עזרי הליכה, כגון: קביים או הליכון. כמו כן, רצוי לדאוג לקבלת סיוע בעבודת הבית במשך כמה שבועות לאחר הניתוח (בישול, קניות, רחצה, כביסה וכיו”ב). כדאי גם להכין את הבית לתקופת ההתאוששות שלאחר הניתוח. מומלץ להסיר מכשולים בבית, כגון: שטיחים, חפצים שונים שעלולים להוות מכשול להליכה.

מה קורה במהלך הניתוח?

במהלך ניתוח החלפת מפרק הירך, המנתח מחליף את המפרק שנשחק ומכין את השטח להכנסת משתל מלאכותי (תותב). התותב עשוי ממתכת מיוחדת, עמידה בגוף, שאינה אמורה לגרום לאלרגיות ומחזיקה לשנים רבות. המנתח משתיל את התותב בפנים העצם, כאשר בחלקו החיצוני של השתל ישנן נקבוביות אשר ניצמדות לעצם, מעודדות את העצם לצמוח לתוך השתל ולהפוך לחלק בלתי נפרד ממנה.

לפני כל ניתוח, ד”ר פורמן מתכנן את הניתוח בעזרת צילומים של המפרק באמצעות תוכנה מיוחדת לתכנוני ניתוחים החלפות מפרקים. במקרים מיוחדים, התכנון נעשה באמצעות תוכנה מיוחדת בתלת מימד. ישנה חשיבות גדולה לעשות תכנון ניתוח קפדני כדי לשחזר את האנטומיה והתפקוד הפיזיולוגי של המטופל לפני השחיקה וזאת על מנת שהמטופל יוכל לחזור לתפקד בצורה טבעית.

מהם הסיבוכים האפשריים בניתוח החלפת מפרק ירך?

שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק הירך נמוך יחסית ובאמצעות זיהוי מוקדם ניתן לטפל בהם בהקדם. היענות להנחיותיו של ד”ר פורמן תסייע להפחית סיבוכים.

• קרישיות יתר של הדם – קרישי דם בורידי הרגליים או באגן הם אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר של ניתוח החלפת מפרק הירך. שימוש במדללי דם במשך כארבעה שבועות יעילים מאד במניעת קרישים אלו וכן ביצוע תרגילים להנעת כפות הרגליים.

• פריקה. במקרים מסוימים, לאחר חבלה, לאחר נפילה, לאחר קרעים בשרירים, השתל עלול לפרוק. במקרים כאלו לעיתים יהיה צורך בניתוח חוזר (רביזיה).

מהי הגישה הקדמית?

ישנן מספר גישות ניתוחיות לניתוח החלפת מפרק ירך. ד”ר פורמן מומחה בניתוחים בגישה הצדדית , בגישה הקדמית ובגישה האחורית. ד”ר פורמן מאמין כי במקרים מסוימים הבחירה של הגישה הניתוחית נעשית על רקע האנטומיה של המטופל. דהיינו, יש להתאים את הגישה הניתוחית למטופל ולא את המטופל לגישה הניתוחית.

כך למשל: הגישה הקדמית מומלצת בכל גיל, כאשר יש כאבים במפשעה על רקע שחיקה במפרק הירך. גישה זו מבוססת על פיצול שרירים מבלי לנתקם ולכן השיקום לאחר הניתוח יהיה יותר מהיר. בזכות הגישה הקדמית, יש אפשרות לבצע צילום בזמן הניתוח ולשחזר את האנטומיה לפי תכנון מדויק בזמן הניתוח, כדי שלא יהיו סיבוכים של פריקות מפרק הירך או אורך רגליים לא שווה.

יחד עם זאת, במקרים מסוימים, כאשר למטופל יש כאבים במפשעה ובצד הירך אשר נובעים מקרעים בשרירים הצדדיים, הגישה הקדמית לא מאפשרת את התיקון של השרירים ולכן ד”ר פורמן ימליץ במקרים כאלו על הגישה צדדית. כמו כן, הגישה הצדדית או הגישה האחורית מומלצות לניתוחי רביזיות (ניתוחים חוזרים).