החלפת מפרק ירך בגישה קדמית

ישנם מספר מפרקים בגופנו אשר לכולם תפקידים משמעותיים אך מפרק הירך הינו אחד המפרקים החשובים ביותר. זהו המפרק אשר מחבר בין הרגליים לבין האגן ותפקידו לסייע לנו בעמידה, לשמש כבול זעזועים וכן לעזור לירכיים לבצע כל פעולה של הליכה, ריצה או קפיצה. יש לנו שני מפרקי ירכיים אשר מורכבים משני חלקים הנקראים “מכתש ועלי” כיוון שהם נכנסים האחד בתוך השני. כל עצם עטופה בסחוס השומר עליה ומאפשר לה תנועה חלקה.

החלפת פרק הירך

ישנם מספר גורמים משמעותיים אשר עלולים להוביל להחלפת מפרק הירך ביניהם:

• במרוצת השנים גופנו עובר שינויים רבים. חלק מהשינויים הללו גורמים לשחיקה של גופנו מה שעלול להשפיע גם על מפרק הירך. הסחוס אשר תפקידו לשמור על התנועה הולך ונשחק והופך את תנועת המפרק לגסה יותר ולא נעימה מה שעלול להוביל לכאבים רבים ובלתי נסבלים וכן להגביל את התנועה שלנו.
  • גורם נוסף הינו מחלות שונות עלולות לפגוע אף הן בסחוס וכך לפגוע בנו באופן משמעותי. מחלות מפרקים ניווניות שונות מופיעות בעיקר בקרב בני 65 ומעלה.
  • סיבות נוספות העלולות לגרום לשחיקת הסחוס הן דלקות פרקים חוזרות ונשנות, בעיות באספקת הדם, חבלות, סטרואידים, אלכוהוליזם ועוד.

הטיפול בבעיה- טיפול שמרני

בשלב הראשון בו אותרה בעיה מסוג זה במפרק הירך יוצע תחילה טיפול שמרני. במקרים רבים טיפול מסוג זה מהווה תחלופה לניתוח במידה והוא אכן אפקטיבי. הטיפול יכלול משככי כאבים מסוגים שונים, תרופות אנטי דלקתיות, הידרותרפיה וכן טיפולים פיזיותרפיים. טיפול מסוג זה מספק מענה לסימפטומים של הבעיה אך אינה פותר אותה מהשורש ולכן הוא יעיל רק במקרים מסוימים. בעזרת כל אחד מסוגי הטיפולים הללו ניתן לעזור למטופל להפחית את הכאב ולהתמודד עם הקושי. במידה ויש צורך בטיפול עמוק יותר אין מנוס מפנייה לניתוח.

ניתוח החלפת מפרק

פעמים רבות הטיפול השמרני אינו מספק את המענה לו המטופל זקוק והכאב ממשיך על אף הניסיונות הרבים למנוע אותו. במקרים חוזרים ונשנים של תלונות מצד המטופל יש לשקול לבצע ניתוח החלפת מפרק. ניתוח מסוג זה יתבצע לרוב בהרדמה כללית אך קיימת גם האפשרות לבצע אותו בהרדמה מקומית בלבד. מטרתו של הניתוח הינה להסיר את הסחוס השחוק שבמפרק ולהחליף אותו בחומר מלאכותי העשוי לרוב מטיטניום או שילוב של מתכות אחרות. השתל החדש יחזיר למנותח את יכולת התנועה החלקה, ללא חיכוך וללא כאב. הצורה הייחודית בה בנוי השתל מאפשרת לעצם לצמוח לתוכו וכך עם הזמן הוא הופך לחלק אורגני מהמפרק עצמו.

ניתוח בשיטה הקדמית

בניתוח החלפת ברך קדמית המנתח יבצע את הפעולה מקדימה, מהחזית של הברך ולא כמו שהיה נהוג ומוכר עד היום מהצד או מאחורה. במהלך הניתוח המנותח ישכב על הגב והמקום יורדם באופן מקומי. במקרים אחרים קיימת האפשרות לבצע את הניתוח בהרדמה מלאה.

הייחודיות של ניתוח מסוג זה היא שהוא מתבצע בגישה זעיר פולשנית. כלומר, לא נעשה חיתוך בכדי לבצע את פעולת החלפת הסחוס אלא על ידי ניקוב חור או חורים קטנים דרכם מתבצע הניתוח. אין ספק כי מדובר בטכנולוגיה מתקדמת מאוד ועל המנתח להיות בעל מיומנות רבה.

הבדל נוסף ומשמעותי לא פחות בין ניתוח מסוג זה לניתוח אחר הוא מהלך הניתוח עצמו. בניתוח קדמי אין כל צורך נתק שרירים הסובבים את המפרק בכדי לאפשר החלפה שלו. היתרון בכך הוא שההחלמה הינה פשוטה יותר כיוון שהמפרק לא חווה טראומה קשה. בנוסף, מכיוון שלא מדובר בחיתוך של שרירים החשש של צליעה בעקבות הניתוח הינו אפסי עד לא קיים. זהו ללא ספק ניתוח בעל יתרונות רבים ומשמעותיים.

מי יכול לבצע ניתוח החלפת מפרק בגישה קדמית?

ניתוח החלפת מפרק בגישה קדמית נחשב אמנם לניתוח לא מסובך אך הוא דורש מיומנות רבה. לא זאת בלבד, הניתוח אינו דורש רק מומחה בתחומו אלא גם ציוד מתקדם ומיוחד. כלומר, לא כל רופא או אורתופד יכול לקיים ניתוח מסוג זה. לכן, קודם שאתם בוחרים אורתופד יש לשים לב למספר פרמטרים חשובים:

• הכשרה– כאשר אתם עומדים בפני בחירה של אורתופד מומלץ לשים לב להכשרה אותה הוא רכש במהלך השנים. שימו לב מהי ההתמחות שלו והיכן הוא רכש אותה בכדי לדעת בוודאות כי אתם נמצאים בידיים הטובות ביותר.
  • ניסיון– לניסיון ישנה השפעה לא מבוטלת על תהליך הבחירה. שנות ותק וניסיון מעידות על היכרות עמוקה עם התחום וכן על ביצוע ניתוחים רבים מסוג זה.
  • מחיר– במידה ואתם מחפשים אחר רופא מנתח פרטי יש להבין כי לא מדובר בעסק זול. לרבים מאתנו יש ביטוח רפואי איכותי המאפשר לנו לבחור מנתח מקצועי ואיכותי במחיר נוח לכיס. עברו על רשימת המנתחים העובדים עם הביטוח שלכם, עשו בירור מקדים של המחיר והחליטו מיהו הרופא הנכון בעבורכם.
  • מיקום– נקודה לא פחות חשובה אותה אנו נוטים לזנוח היא המיקום של המרפאה בה הרופא עובד. חפשו אחר רופא אשר מטפל במרפאה או בית חולים מקצועי ואיכותי לא פחות מהרופא. בחירת רופא מומלץ המטפל במרפאה לא איכותית לא יאפשר לכם ליהנות מהתוצאה לה אתם מצפים.
  • יחסי אנוש– נקודה חשובה ומשמעותית נוספת היא כמובן יחסי האנוש של הרופא הנבחר. כל ניתוח מלווה בלא מעט חששות ופחדים בין אם מדובר בניתוח מורכב ובין אם מדובר בניתוח פשוט. שימו לב כי אתם בוחרים במנתח אנושי, מכיל, קשוב ובעל סבלנות.

ניתוח החלפת מפרק- רק אצל המומחים

ניתוח החלפת מפרק עבר תהפוכות רבות במהלך השנים וכיום ניתן לבצע את הניתוח בצורה מתקדמת. ניתוח בגישה הקדמית נעשה בגישה זעיר פולשנית מהחזית של הברך ולא מאחור או מהצד כמו שהיה נהוג בעבר. זוהי לא ספק התקדמות משמעותית.

ד”ר אריאל פורמן הינו אורתופד מומחה ומנתח בעל ניסיון של שנים רבות הנחשב לאחד מהמובילים בארץ. בעזרת ניסיון לא מבוטל ד”ר פורמן יעזור לכם לעבור את הניתוח בהצלחה יתרה. לקביעת פגישת ייעוץ חייגו אלינו ונשמח לתת לכם מענה מקצועי.