החלפת מפרק ברך

דלקת פרקים, שברים, מחלות מטאבוליות, מחלות דלקתיות עלולות לגרום לשחיקת סחוס ולפגוע במפרק הברך, עד כדי כך שפעילויות יומיומיות כגון הליכה, ישיבה על כיסא או לגרוב גרביים ואף במנוחה עשויים להיות כואבים וקשים.

במידה ויש כאבים במפרק הברך הנובעים משחיקת סחוס, הטיפול המומלץ הוא טיפול שמרני, אשר כולל משככי כאבים, פיזיותרפיה, תרגילי הליכה לחיזוק מפרק הברך.
במידה ויש החמרה במצב ואין הקלה בכאבים לאחר הטיפולים השמרניים, יש אפשרות לטיפולים שמרניים פולשניים, כגון: הזרקת סטרואידים למפרק, הזרקת חומר נגד דלקתי מקומי למפרק הברך.

לאורך כל התהליך המטופל צריך להיות מלווה בהמלצות של אורטופד מומחה להחלפות מפרקים, פיזיותרפיסט ורופא משפחה. במקרה של החמרה בכאבים וכישלון של הטיפולים השמרניים, קיימת אופציה של טיפול ניתוחי – ניתוח החלפת מפרק ברך.

ניתוח החלפת מפרק הברך מבוצע כבר עשרות שנים. אחוזי ההצלחה בניתוח זה הינם גבוהים, וניתוח זה נחשב לניתוח בטוח, בעל שביעות רצון גבוהה מצד המטופלים, אשר מקל על הכאבים, מגדיל את התנועה ומאפשר למטופל לחזור לפעילות רגילה בזמן מהיר

ד”ר פורמן מבצע ניתוחים אלו באמצעות הטכנולוגיות והטכניקות המתקדמות ביותר, הוא מבצע ניתוחים אלו באמצעות המכשור המתקדם בעולם האורטופדי.

מפרק הברך נחשב למפרק הפגיע והמורכב ביותר בגוף האדם, אשר נושא משקל רב. הברך מהווה את אחד המפרקים הגדולים בגוף. מפרק הברך מחבר בין שתי העצמות הארוכות ביותר, בין החלק התחתון של עצם הירך (פמור), לבין החלק העליון של עצם השוק (טיביה) והם מאפשרים את כיפוף הברך.

המניסקוסים, אשר נמצאים בתוך מפרק הברך, גורמים לליווי ויציבות של מפרק הברך בטווחי תנועה. כאשר יש פגיעה במניסקוס לאחר חבלה או שינויים ניווניים, הסחוס שמעליו ומתחתיו, יכול להישחק יותר בקלות. כאשר הסחוס נפגע, בין העצמות נוצר חיכוך, דבר שמוביל להגבלה בתנועות ולכאבים חזקים מאד.

מרבית המטופלים ירגישו כאבים בהחמרה בברכיים לאחר יום פעילות, וזאת על רקע היסטוריה של טראומה (שבר בעבר) שגרם לפגיעה במפרק הברך הכאב בד”כ חד, פתאומי ומופיע לאחר פעילות רבה מהרגיל.

כמו כן, לאחר שינויים ניווניים קשים במפרק הברך, המטופלים עלולים להרגיש את הכאבים בלילה במנוחה. בנוסף, המטופלים עלולים להרגיש הגבלה וחוסר תנועה במפרק הברך שפוחתת לאחר פעילות כאבים אלו מורגשים גם במעבר בין ישיבה לעמידה (כמו: יציאה מרכב, קימה מהספה וכיו”ב). והכאבים רובם מורגשים בצד הכי שחוק של הברך (עם הזמן, המטופל ירגיש הגבלה בניידות, כגון: קושי בעליית מדרגות, במיוחד אם לא תהיה לו תמיכה מעקה)

מטופלים רבים, ירגישו צורך להשתמש בעזרי הליכה בפעילות היומיומית כדי להקל על כאבי הברכיים שלהם

עם הזמן, המטופל יכול להרגיש עיוות בברך, נפיחות וכאבים.

מטופל אשר מרגיש כאבים בברכיים, צריך להיבדק ע”י אורטופד מומחה ברכיים, ועל האורטופד לשלול כאבים שמקורם בגב ובמפרק הירך.

ד”ר פורמן יבצע הערכה ואבחנה ע”י מספר גורמים:
היסטוריה רפואית ד”ר פורמן יאסוף מידע על הבריאות הכללית של המטופל, ישאל שאלות לגבי היקף הכאבים וכיצד הכאב משפיע על יכולת המטופל לבצע פעילויות יומיומיות.
בדיקה גופנית בבדיקה זו ד”ר פורמן יבדוק את אופן הניידות של המטופל, ויכולת הכיפוף של הברך.
צילומי רנטגן
בדיקות נוספות כגון MRI

הטיפול במחלה יכול להיות שמרני בשלבים מוקדמים וכאשר הכאבים קלים יחסית, וטיפול ניתוחי במקרים קשים ובשלבים מתקדמים יותר של המחלה

• טיפולים שמרניים
  • מנוחה והפחתה בפעילות
  • חבישות אלסטיות ואביזרים לברכיים
  • תרופות אנטי דלקתיות
  • הזרקות סטרואידים
  • הזרקות חומצה הילארונית
  • עזרי הליכה
  • תוספי תזונה
  • פיזיותרפיה

בניתוח זה מבוצעת המנתח ישחזר את מפרק הברך, על ידי החלפה של המפרק הפגוע והחלפתו במפרק מלאכותי, אשר מורכב ממתכות שביניהן מונח משטח מיוחד.

ידוע כי ניתוח להחלפת מפרק הברך אינו ניתוח בעל שביעות רצון גבוהה כמו ניתוח החלפת מפרק ירך. כ- 10% מהמטופלים לא מרוצים מהניתוח להחלפת מפרק ברך.
יחד עם זאת, בשנים האחרונות יש פיתוח של שתלים שמשחזרים את האנטומיה הטבעית של הברך ושיטות ניתוחיות חדשות אשר מעלות את שביעות רצון המטופלים מהניתוח.

לפני כל ניתוח, ד”ר פורמן מתכנן את הניתוח בעזרת צילומים של המפרק באמצעות תוכנה מיוחדת לתכנוני ניתוחי החלפות מפרקים. במקרים מיוחדים, התכנון נעשה באמצעות תוכנה מיוחדת בתלת מימד.

במקרים מסוימים, יש צורך בהזמנת שתלים מיוחדים ולמכשור תלת מימד בהתאמה אישית למטופל.
ישנה חשיבות גדולה לעשות תכנון ניתוח קפדני כדי לשחזר את האנטומיה והתפקוד הפיזיולוגי של המטופל לפני השחיקה וזאת על מנת שהמטופל יוכל לחזור לתפקד בצורה טבעית.

ד”ר פורמן כבעל ניסיון בינלאומי בהחלפות מפרקים, עושה שימוש בשתלים של החברות המובילות בעולם ומשתמש ברובוט במקרים מסוימים ובוחר באופן אישי בהתאם למטופל את התותב שמתאים עבורו

כדי לשחזר את מפרק הברך, קיימות מספר שיטות ניתוחיות. השיטה הנפוצה היום היא השיטה המכאנית, שמתאימה את הברך של המטופל לשתל.

ד”ר פורמן מאמין בהתאמה אישית של הגישה הניתוחית למטופל.
במקרים מסוימים, הגישה המכאנית מספקת ומצוינת למטופל, ובמקרים מסוימים, יש לשקול גישות אחרות, כגון:

השיטה הקינמאטית בעזרת רובוט

השיטה הקינמאטית מבוססת על חיתוכים של מפרק הברך שבאמצעותם משחזרים את האנטומיה של המטופל מבלי לפגוע ברצועות ובכך, ההחלמה ושביעות הרצון מהניתוח גבוהים יותר. השיטה הקינמאטית הינה שיטה חדשנית שמבוצעת רק על ידי מספר מועט של מנתחים מומחים בארץ, וביניהם ד”ר פורמן

שיעור הסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק הברך נמוך יחסית ובאמצעות זיהוי מוקדם ניתן לטפל בהם בהקדם. היענות להנחיותיו של ד”ר פורמן תסייע להפחית סיבוכים.

זיהומים – זיהום עלול להתרחש באופן שטחי בפצע או סביב התותב.  שיעור המנותחים אשר נדבקים בזיהומים עומד על כ- 1%. זיהומים בד”כ מטופלים על ידי אנטיביוטיקה.

במידה ולאחר הניתוח יש עליה בחום הגוף או מופיע אודם בפצע, יש לפנות מייד לד”ר פורמן.  כמו כן, חיידקים ממקורות שונים בגוף עלולים לגרום לזיהום במפרק המלאכותי ולכן, כדי להפחית את הסיכון לזיהום, יש לקבל תמיד, טיפול אנטיביוטי במקרים הבאים: לפני כל טיפול שיניים (כולל ניקוי אצל השיננית), דלקת בדרכי השתן, זיהומים בעור, לפני כל ניתוח/טיפול חודרני.

קרישיות יתר של הדם – קרישי דם בורידי הרגליים או באגן הם אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר של ניתוח החלפת מפרק הברך. שימוש במדללי דם במשך כארבעה שבועות יעילים מאד במניעת קרישים אלו וכן ביצוע תרגילים להנעת כפות הרגליים.