שיקום לאחר ניתוח החלפת מפרק ברך

אנשים רבים נאלצים לסבול מכאבים איומים בזמן ביצוע פעולות שגרתיות ויום יומיות למדי, כמו ישיבה, הליכה, ריצה או אפילו שכיבה.
הכאבים האלו מקורם יכול להיות במקומות כמו הידיים, הגב והרגליים, ואם נפרק את המקומות האלו לתתי מקומות, ניתן להבחין בכאבי שרירים ומפרקים באופן ספציפי שנמצאים במקומות האלו.
אחד המפרקים שהכאבים מהם הם הכי נפוצים שיש הוא מפרק הברך, ובמידה והוא שחוק או בדרכו להפוך לשחוק – יש לבצע ניתוח של החלפתו.
היות ומדובר על הליך כירורגי שמצריך לא מעט היערכות מוקדמת וגם לא מעט פעולות לשם החלמה, ראינו לנכון לספר לכם קצת יותר מידע שקשור בשיקום לאחר החלפת מפרק ברך, על מנת שתוכלו לדעת לקראת מה בדיוק אתם הולכים כאן. אז שיקום לאחר החלפת מפרק ברך – בואו נצא לדרך.

החלפת מפרק ברך – מהו בכלל?

החלפת מפרק ברך מהווה היום את אחד מהניתוחים הנפוצים ביותר הן במדינת ישראל בפרט והן בעולם בכלל.
מפרק הברך הוא מפרק שמשמש אותנו לכדי ביצוע מגוון פעולות, החל מהפשוטות ביותר ועד המורכבות ביותר, ולכן לתקינות שלו יש חשיבות גבוהה מאוד.
ברגע שיש צורך בהחלפת מפרק ברך, יש לפנות להליך כירורגי, כאמור. אז איך הוא קורה בפועל?

החלפת מפרק ברך היא פעולה שבמסגרתה מוחלפים החלקים הקיימים במפרק בחלקים מלאכותיים שמגיעים בצורת שתלים. באופן הזה, לאחר הניתוח, המטופל אמור לחזור לפעילות גופנית תקינה בתוך כמה שבועות של החלמה, ולחזור להיות מסוגל לבצע פעולות שאותן הוא לא ביצע כבר במשך תקופה ארוכה במיוחד.

כיצד ההליך הכירורגי מתאפשר?

עולם הרפואה הולך ועושה צעדי פיתוח משמעותיים ביותר מדי שנה ושנה, ולכן היום ניתוח החלפת מפרק ברך הוא הרבה יותר פשוט מאשר הוא היה בעבר.
היום עושים הרופאים שימוש במגוון עזרים טכנולוגיים מתקדמים ביותר, שמאפשרים להליך הניתוחי להיות עד כמה שיותר זריז ומהיר מצד אחד, ומצד שני לשמור על יעילות ואפקטיביות גבוהות ולהוביל לתוצאות מצוינות.

בעבר לא עמדו לרשות עולם הרפואה הכלים והעזרים שעומדים לרשותו היום, ועל כן בעבר ניתוח להחלפת מפרק ברך היה הרבה יותר מאיים ומרתיע ממה שהוא היום.

שיקום לאחר החלפת מפרק ברך – מה הכוונה?

ברגע שמסתיים ההליך הכירורגי של החלפת מפרק ברך, מתחיל הליך השיקום. ממש כמו כל הליך כירורגי אחר, שמצריך מנוחה, ביצוע פעולות לשיקום ובסופו של דבר גם חזרה לשגרה, כך גם הליך החלפת מפרק ברך עובד, בדיוק באותה הצורה. השלב של שיקום לאחר החלפת מפרק ברך הוא שלב קריטי, שכן לא די שהניתוח הסתיים בהצלחה, אלא שהצלחתו גם תלויה בשיתוף הפעולה מצד המטופל בדרך להחלמה. ככל שהמטופל מקפיד יותר על פעולות ואימונים שניתנו לו במסגרת שיקום לאחר החלפת מפרק ברך, כך הוא יוכל להבטיח שהליך ההחלמה, הריפוי והשיקום יסתיים בהצלחה המקסימלית.

הפעולות שעליהן כדאי להקפיד לאורך הליך השיקום

על מנת להגיע לכדי התוצאות הטובות ביותר של שיקום לאחר החלפת מפרק ברך, יש להקפיד על מגוון פעולות שיניעו את הברך לפעולה ושיעניקו לה מנוחה גם יחד, כאשר כל שלב ושלב בהליך השיקום מתחשב בכמות הזמן שחלפה מאז תום הניתוח.

בתקופה שסמוכה לסיום ההליך הכירורגי להחלפת מפרק ברך, שמתפרשת על פני 14 הימים הראשונים, יש להשתדל לעמוד ולתרגל את שיווי המשקל, האיזון והבלאנס.
כמו כן, מומלץ לעשות שימוש בקרח על מנת להעניק מענה לנפיחות באיזור, להניע את האיזורים שנמצאים בסביבת הברך, כמו הקרסול, הירך וגם את הברך עצמה, וכן להקפיד על אימונים פיזיותרפים כדי לתרגל תנועות של כיפוף, יישור ותנועות נוספות שמאפיינות את הברך.

שיקום לאחר החלפת מפרק ברך בחלוף שבועיים

בשבועות השלישי, הרביעי והחמישי שלאחר הניתוח, יש להקפיד על ביצוע של תרגילים הרבה יותר נרחבים, משום שהברך כבר נמצאת בהליך ריפוי הרבה יותר מתקדם וטוב, ובהתאם היא מסוגלת לבצע מגוון פעולות שאותן היא לא יכלה לבצע קודם לכן.
כמובן שהליווי הפיזיותרפיסטי הוא חשוב לאורך כל ההליך, על מנת להצליח ולתרגל את התרגילים בצורה הטובה ביותר.
בכל מקרה, התרגילים שאותם יש לבצע אינם תלויים בליווי צמוד מטעם הפיזיותרפיסטים, אלא ניתן לבצע את חלקן גם באופן עצמאי.

בין התרגילים שאותם כדאי לבצע נמצאים עמידה ארוכת טווח ותרגול שיווי המשקל, פידול על אופני אימון, הליכה מתונה, וניסיון להחלפת אמצעי העזר להליכה באמצעים שיש בהם רמת תלותיות נמוכה יותר.

שיקום לאחר החלפת מפרק ברך – השלב המתקדם

בשלב שלאחר מכן יש להקפיד על עלייה וירידה במדרגות לשם כיפוף ויישור מפרק הברך, העברת שיווי משקל מרגל לרגל, ניסיון להליכה עצמאית ללא כל סיוע ועוד.

בשלב האחרון מומלץ לתרגל את אותם התרגילים, אך להקפיד על ביצועם בעצמאות מוחלטת, מבלי סיוע מגורם חיצוני כמו הפיזיותרפיסטים.

להגיע לתוצאות הטובות ביותר עם ד”ר אריאל פורמן

ד”ר אריאל פורמן הוא מומחה להחלפת מפרקים, אורתופד ומנתח.
ד”ר אריאל פורמן רכש את השכלתו במוסדות הנחשבים והמובילים ביותר בארץ, ואת ניסיוני הוא צבר לאורך מספר לא מבוטל של שנים.
הוא הוביל מאות מטופלים לכדי הצלחה, ושחרר אותם מעול הכאבים שאפיין אותם כל כך בעבר. פנו לד”ר אריאל פורמן על מנת לקבוע את הטיפול או הניתוח שלו אתם זקוקים, ותזכו לטיפול מקצועי ונפלא.

לקביעת תור התקשרו

או השאירו פרטים

מאמרים נוספים

לתיאום פגישת ייעוץ

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​