אורטופד מומחה ברכיים – הטרנדים המובילים בישראל

רוב האנשים אינם מודעים לעובדה שמפרך הירך הוא אחד מאותם המפרקים הגדולים ביותר בגוף. המפרק בנוי בצורה שהוא יוכל לעמוד בעומס רב והוא עטוף על ידי רצועות, שרירים וקופסית אשר מייצבים אותו ועוזרים לו בפעילותו. למרות זאת, יש שלב מסוים בו הסחוס נשחק ובעקבות זאת  נוצר חיכוך בין העצמות. אותו חיכוך הוא זה שמוביל לשחיקת המפרק, מגבלה בתנועה וכאבים חזקים מאוד.

קלישאה ראשונה – הסיבה היחידה לכאבים במפרק הירך היא עודף משקל

זוהי הקלישאה הראשונה. אמנם משקל יתר יוצר עומס יתר על חלקים שונים בגוף, אך הכאבים והבעיות במפרק הירך אינם נובעים כתוצאה ממשקל יתר, אלא מאוסטאוארטריטיס, קרי, מחלת מפרקים ניוונית. סיבות נוספות שיכולות לגרום לכאבים ובעיות במפרק הברך הן מחלה מולדת של המפרק, הגבלה באספקת הדם לראש הירך ודלקת פרקים.

קלישאה שנייה - האפשרות הראשונה להקלה בכאבים בירך היא ניתוח

לא בהכרח. הנטייה היא להתחיל עם טיפולים שמרניים ורק אם טיפולים אלו לא עוזרים והכאבים עזים ממליצים על ניתוח.  למעשה, רוב הרופאים ממליצים על כחצי שנה של טיפולים שמרניים, כמו למשל תרופות אנטי דלקתיות, נוגדי כאבים, ירידה במשקל, פיזיותרפיה, עזרי הליכה, תוספי מזון ועוד. הניתוח הוא האפשרות האחרונה, כאשר המטרה שלו היא הפחתת כאבים במפרק הירך, כאבים מהם המטופל סובל ושיפור טווח התנועה שלו.

קלישאה שלישית - הכאב לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך נורא ואיום וההחלמה איטית

רבים סבורים שתקופת ההחלמה קשה ביותר והכאבים במפרק הירך קשים מנשוא. כאן חשוב לדעת שאמנם ניתוח הוא ניתוח. אך בניגוד לעבר, במהלך ניתוח ניתוח החלפת מפרק ירך בגישה הקדמית מפצלים את השרירים ולא מנתקים אותם ולכן ההחלמה מהניתוח מהירה. באם בוחרים מנתח מיומן אשר משתמש בתרופות מתאימות לסוג זה של ניתוח ובצוות מרדימים שיודעים לנטרל את הכאב לפני, תוך כדי ולאחר הניתוח, קרוב לוודאי שתוכלו לקום למחרת הניתוח ולהתחיל את התהליך השיקומי..

מיומנות המנתח תמיד תשפיע באופן ניכר על התוצאה של הניתוח ולעיתים על משך זמן ההחלמה. בניתוח בגישה הקדמית, מזריקים חומר הרדמה ברקמות הרכות כאשר המטרה היא כמובן שהמטופל יחוש פחות כאב. בנוסף, יש אפשרות להזריק חומר הרדמה קרוב לעצבים וזאת על מנת לנטרל את הכאב בתקופה הראשונית לאחר הניתוח  וכן יש אפשרות של מתן תרופות ספציפיות וזאת בהתאם לפרוטוקול מיוחד וזאת על מנת שהמטופל יוכל לעבור את החוויה של הניתוח בשלום ועם מינימום כאבים במפרק הירך.

פעמים רבות מטופלים נרתעים מניתוח החלפת מפרק ירך משום שמדובר על ניתוח בהרדמה מלאה ומשום שהם מפחדים מכאבים עזים לאחר הניתוח ומתקופת החלמה ארוכה. אז נכון, מדובר על ניתוח עם כל הסיכונים הקיימים בכל ניתוח, אך אי אפשר להתעלם מהעובדה שכיום ניתוח זה נחשב לאחד הניתוחים הנפוצים ותודות לרפואה המודרנית הניתוחים פחות מסוכנים מבעבר.

בהצלחה!

ד