כאבים בירך הסיבות לכאבים טיפול ומניעה

עצם הירך נחשבת לחיבור קריטי בין הגפיים שלנו, כאשר החלק העליון של העצם אחראי על החיבור בין האגן אל הרגל, והחיבור התחתון שלה אחראי על החיבור שבין הברך אל שאר העצם. הירך שלנו נוטלת חלק לא קטן במשקלים שאנחנו נושאים, ומלבד משקל הגוף שלנו עליו היא מצליחה להתגבר ולנשוא לאורך שנים, היא גם מצליחה לשמש מרבית מאיתנו בצורה נפלאה לאורך שנים. את היכולת הזו היא עושה גם בעזרת נוזל הסינוביאלי שנמצא בחלל העצמות, והוא עאחראי על חיכוך בין המפרקים ועוזר לשמור על סחוס בריא.  אבל יחד עם זאת חלק לא מבוטל של ספורטאים או אנשים מבוגרים, פונים לרופא אורתופד ולרוב מתלוננים על כאבים בירך. תלונות אלו עולות לרוב עם עשיית ספורט בצורה מופרזת, אך בלא מעט מן הפעמים כאבים בירך עלולים לנבוע מפציעות שונות ומחלות כאלו ואחרות. לכן במידה ואתם חשים כאבים בצורה קבוע באזור הירך, כנראה שישנו גם צורך להגיע לרופא מטפל על מנת להבין את שורשיהם של הכאבים.

כל הסיבות לכאבים בירך

ישנם לא מעט סוגים של פציעות שיכולות לפגוע בתפקוד היומיומי שלנו, כאשר חלק מהן יכולות להיות דלקתיות, נקעים או שברים שעליהם קשה להתגבר בגילאים מבוגרים יותר(65 ומעלה). יחד עם זאת חשוב לדעת כי חלק מכאבי הרגלים או הברכיים מהם אתם עלולים לסבול, יכולים להיות מושפעים מדלקות או פרעות כאלו ואחרות באזור הירך שלכם.

1.בורסיטיס

תפקידן של הבורוסות באזור הירך הוא להקל על חיכוך בלתי נגמר בין הרקמות והעצמות. צורתן דומה לשקיות נוזלים והן עלולות להפוך דלקתיות, כאשר מתבצעות פעולות המגרות את מפרק הירך בצורה חזרתית ולעיתים יכולה להחמיר עם הליכות או בפעילויות ספורטיביות שונות. 

2.שברים

שבר באזור הירך יכול לגרום לכאבים לא קלים, הוא יכול להיווצר בכל גיל. 

אך כאשר אנו הופכים למבוגרים יותר אנו מאבדים סידן בצורה מהירה יותר, מה שהופך את העצמות שלנו לעדינות ושבריריות יותר. בריחת הסידן אינה עוזרת למחלימים משברים בירך, לכן בגילאים מבוגרים יותר הכאבים והסיכון שבשבר גדולים יותר. 

3.ירך קופצת

תסמונת זו עלולה נפוצה בקרב שחקני כדורגל, מרימי משקולות ורקדני בלט ומתקיימת כאשר נעשת תנועה החוזרת על עצמה, כמו כיפוף ברכיים או פציעות חוזרות. היא מתרחשת כאשר רקמות החיבור שאחראיות בתמיכה של הירך, מחליקות על קצה הירך או שהן מתחככות. אל התסמונת מתלווה גם תחושת צליפה בירך ולעיתים גם מגבלה או כאבים באזור הירך. 

4.סרטן

ישנם גידולים העלולים להיווצר בעצמות הירך ואיתם תגיע תחושת כאבים בירך בזמן של מנוחה, ולאחר מכן יתגברו הכאבים בעוד אזורים בגוף.

5.נקע

פציעה זו עלולה להיות מאוד מכאיבה כאשר ברובה אמורה לכלול עיוות קשה מאוד של הירך, שלרוב נעשה דרך פציעה קשה, נפילה מגובה רב או תאונה. במקרים כאלו הנקע ממוקם באזור העליון שבצורת כדור ואמור להחליק אל שקע העצם. אל הרגל תתלווה גם גבלה כמעט מוחלטת בתנועה וכאבים חמורים. יחד עם זאת ישנם מקרים מולדים או מאוסטאופורוזיס אשר הופכים את הירך לחשוף יותר לנקעים. 

6.קרע לברום

לרוב קרע זה נמצא ביחס גבוה אצל אנשים שמבצעים תנועות סיבוביות שחוזרות על עצמן, יחד איתם גם ספורטאים שונים. ובין כל אלו ישנם גם לא מעט מקרים מולדים של ניוונים וסיכון גבוה יותר לקרע בלברום, ויחד עם זאת גם שינויים במבנה הירך גם בצורה נרכשת עלולים ליצור קרע מסוג זה. קרע זה קורה באזור של הרקמה הסחוסית של שקע מפרק הירך, והוא מלווה ברעשים בזמן של נעילת ירך או בכאבים בגב התחתון והישבן. 

7.דלקות פרקים

דלקת מפרקים שגרונית ואוסטאוארטריטיס נחשבות ל2 הדלקות הנפוצות ביותר לכאבים בירך, ואלו ברוב הפעמים גם גורמות לדלקת של מפרק הירך ואיתו שחיקה בסחוס אשר מגן על עצמות הירך. מצב שכזה גורם לכאבים חמורים מאוד באזור הירך ויחד איתו הגבלה בטווח התנועה, כאשר תחושה של נוקשות תתלווה אל אזור הפרקים. 

בלדקות מסוגים אלו לוקים לא מעט מבוגרים מהאוכלוסיה. 

כיצד להימנע ולטפל בכאבים בירך

שמירה על הירך אינה דבר שאמור לדרוש ממכם כל כך הרבה, רובנו הולכים לא מעט ועוזרים לירך שלנו להיות בפעולה. אבל על מנת לשמור על ירך בריאה לאורך זמן, כזו שלא תפתח דלקות שונות. אפשר להתחיל בשמירה על תזונה נכונה, במיוחד אם אתם סובלים מדלקות כאלו ואחרות תוכלו להגדיל את כמות הדגים ובמיוחד סלמון ומקרל. בדגים תוכלו למצוא לא מעט מאומגה 3 אשר עוזרת להפחית תהליכי דלקת שונים ועוזרת על שמירה של המפרקים, ובמקרה ואתם לא אוהבים דגים תוכלו להוסיף לכם אומגה 3 בכדורים. בנוסף אל הדגים שיכולים להיות גם טעימים וגם לשמור על המפרקים שלכם, תדאגו ליטול ויטמן D וסידן המסייעים בשמירה על צפיפות העצם. את אלו תוכלו למצוא גם במוצרי חלב וסויה וגם כן, ברוב הפעמים דרכי הטיפול שאכן יעזרו יהיו בצורה אינדיבידואלית ולגופו של כל מקרה, יחד עם זאת ישנה חשיבות גדולה לשמירה על אורח חיים בריא ולבצע פעילות ספורטיבית מתונה בין פעמיים לשלוש בשבוע. 

אהבתם? שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב print
שיתוף ב whatsapp

לתיאום פגישת ייעוץ מלאו את הטופס הבא:

מאמרים נוספים באותו נושא: